Is jouw praktijk financieel gezond?

Door de coronamaatregelen zagen heel wat zelfstandige hulpverleners hun inkomsten dalen. Zij die de afgelopen jaren bewust bezig waren met het financiele beleid van hun praktijk hadden reserves en konden dit even dragen. Maar anderen kregen het financieel moeilijk.

Bewust bezig zijn met het financiële beleid van jouw praktijk kan het verschil maken tussen financiële reserves hebben of financiële stress hebben. Onze partner Veerle Degrieck heeft een oplossing om ervoor te zorgen dat je een financieel gezonde praktijk kan hebben. Een praktijk waar je voldoende verdient om te kunnen genieten van het leven, maar ook om die opleiding te volgen die al lang op jouw verlanglijstje staat of een plotse daling van inkomsten te kunnen overleven. In deze blog vertelt Veerle er meer over ...

Mindere tijden

Karretje – meneer – ruimte – karretje – mevrouw – ruimte.  Aan de supermarkt staan mensen aan te schuiven. Het lijkt wel een soort ritme in zich te hebben.  We moeten ons anders gaan gedragen.  En dat is moeilijk en lastig.  We verzetten ons tegen het schaarser worden van onze vrij ruimte.  En langzaam aan vinden we in die ruimte ook ons plekje. 

Winkelschappen staan niet langer leeg, velen kunnen voor maanden voort met de buffer aan wc-papier en pasta die ze in huis haalden en Facebook komt vol te staan met Corona creaties.  In moeilijke tijden komt onze meest creatieve kant naar boven.

Niemand heeft deze situatie ooit meegemaakt, maar ik veronderstel dat er toch wel heel wat mensen al eens mindere tijden hebben gekend.  (Of ben ik de enige? ojee, stel je voor dat dat zo is 😉) 

Het enveloppe systeem

Zoveel jaren geleden, stond ik voor de meest ingrijpende tijd uit mijn leven.  Alleen gaan wonen en twee kinderen opvoeden.  Hoe ging ik dat betalen?  Ik was boekhouder en kende de technische kant, het boekhouden en de wetgeving zelf, maar hoe je goed kon budgetteren was me niet aangeleerd.  Mijn vader deelde zijn manier van werken. 

Eerst een vooral hield hij alles bij wat hij uitgaf.  Op die manier wist hij perfect waar het geld heen ging.  Hij kon makkelijk berekenen hoeveel geld hij gemiddeld aan de terugkerende uitgaven besteedde.  Daarnaast had hij voor heel wat van die gaven een enveloppe.  Eentje voor vaste kosten, eentje voor kleren, eentje voor dokterskosten, eentje voor voeding en verzorging, eentje voor plezier, eentje voor onverwachte zaken en misschien nog wel een paar.  

Hij verdeelde elke maand zijn inkomsten over de enveloppes.  Zo had hij op elk moment goed zicht op wat er nog in elke omslag zat.  

Was het potje van plezier leeg dan gingen we wandelen maar zonder de gebruikelijke wafel als beloning voor de gestapte afstand.  Zat er onvoldoende geld in de enveloppe kleren, moesten we wachten op die beheerde jeansbroek.  En voor de volledigheid, als je al jeansbroeken had waar niets op aan te merken viel, werd er, zelfs bij voldoende geld in de kledingsenveloppe, geen frank uit de omslag gehaald.  Ook dat was duidelijk : straks komt de winter en hebben we laarzen of wintermantels nodig, dus gaan we nu geen geld uitgeven aan nice-to-haves. 

Rust en een schuldgevoel

Als kind vond ik dat best moeilijk (ik zie nog steeds de rok voor me die ik zo graag wou 😊), maar nu als volwassenen, zorgde dit systeem er voor dat ik rust vond en zonder schuldgevoel geld kon sparen én geld kon uitgeven.  Waarbij sparen met stip op prioriteit 1 stond en aan het begin van de maand steevast eerst van het loon afging. Af en toe moest ik mijn kinderen die wafel ontzeggen of gewone koeken meegeven terwijl ze verlangend keken naar de veel duurdere Kabouter Plopkoeken.  Maar ik wist waarom ik nee zei.  En ik bouwde een buffer op.  Iets wat voorheen niet het geval was.

De moderne versie : Profit First

Ondertussen heb ik de enveloppe-methode omgezet naar een moderne versie.  Ik gebruik de Profit First methode.  Thuis én in mijn bedrijf, want eigenlijk is Profit First in de eerste plaats om ondernemers de mogelijkheid te geven hun cashflow te managen en zo grip op hun cijfers te krijgen.  Maar wat voor ondernemers werkt, werkt ook thuis, dacht ik zo.  Trouwens, met bankrekeningen werken is een stuk minder omslachtig dan met enveloppes.

In mijn bedrijf, verdeel ik twee maal in de maand volgens bepaalde percentages al mijn ontvangsten over verschillende rekeningen.  Eentje om de winst op te reserveren, een om mijn salaris veilig te stellen, eentje om de belastingdienst straks te kunnen betalen én eentje om alle kosten van te betalen.  Op die manier leg ik een buffer aan én zie ik in 1 oogopslag hoever ik kan springen wat kosten betreft.  Het enige wat ik moet doen is mijn telefoon er bij nemen en de stand van de rekening controleren.  Zo kan ik altijd en overal stand van zaken inschatten.

En ik ben niet de enige die me goed voelt bij deze methode. Ondernemers waarbij ik Profit First heb geïmplementeerd zeggen zaken als: “ik heb nu heel duidelijk zicht op mijn financiële toestand.  Dat zorgt er voor dat ik nu kan knopen doorhakken, beslissingen kan nemen” en “ik ervaar nu rust doordat ik duidelijk weet waar ik naar toe wil”. 

Binnen de twee jaar   

In Nederland is er ondertussen onderzoek gebeurt naar de gevolgen van werken met Profit First.
Het kostenpercentage is gemiddeld 5,3% gedaald onder ondernemers die met deze methode werken.  Het winstpercentage steeg gemiddeld met 47%.  En dit binnen de twee jaar.  De ondernemers uit dit onderzoek verwachtten door de implementatie van Profit First een betere besluitvorming, meer grip op hun cijfers en meer rust te krijgen.  Meer winst en minder kosten was van secundair belang voor hen.  Ze kregen beiden.

Koel

Ook al moet ik af en toe die Plopkoek aan mij voorbij laten gaan, ik blijf trouw mijn ontvangsten tweewekelijks verdelen volgens de voorziene percentages over de verschillende Profit First rekeningen, inclusief de buffer. En ook privé is deze methode volledig geïntegreerd.  Om ook in minder tijden het hoofd koel te kunnen houden.  Ik las ergens “Het is niet de vraag of er een lastig moment voor je bedrijf zal aanbreken, de vraag is veel meer wanneer dat moment aanbreekt.” 

Ik ben deze keer vast niet de enige die af en toe lastige momenten ervaart.

Ervaar je ook lastige momenten en wil je weten hoe je jouw hoofd koel houdt?  Neem dan contact op met Veerle Degrieck.  Je kan haar bereiken op info@veerledegrieck.be of telefonisch 0475 85 63 45. 

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier