1) de ontwikkelingsstadia tussen 0 en 18 jaar en de consequenties daarvan op de mogelijkheid van het gebruik van hypnotische technieken (kinderen en jongeren zijn heel vatbaar voor het werken met hypnotische technieken);
2) inductietechnieken voor leeftijden tussen 5 en 18 jaar;
3) gebruik leren maken van wat kinderen reeds aan trance technieken in zich hebben (aanleren van zelfhypnose, waardoor de eigen oplossingsgerichte krachten aangesproken worden;
4) werken met metaforen bij kinderen (waaronder de bespreking van de belangrijke ingrediënten in het werken met metaforen);
5) verschillende hypnotische technieken voor o.a. faalangst, traumaverwerking, pijn, enuresis, gedrag (zoals ADHD, tics, etc.); en,
6) specifieke invalshoeken voor het werken met adolescenten (metaforen van G. Benson).
Er is geen voorafgaande literatuur die de cursisten moeten doornemen of lezen. Op deze wijze wordt de ‘verwondering’ optimaal gebruikt.
Verwondering is een zeer sterk gegeven in het werken met kinderen en jongeren. Een bundel met de inhoud van de workshops wordt ter plaatse uitgedeeld. Literatuur is aanwezig. Er zal heel veel geoefend worden, temeer omdat een groot deel van de aangeboden technieken wederzijdse dialoog tijdens de trance impliceren.
Het verschaffen van een specialisatietraining voor psychologen/psychiaters-psychotherapeuten voor het gebruik en de toepassing van hypnose en zelfhypnose, in het kader van psychotherapeutisch handelen, voor de behandeling voor o.a. faalangst, trauma, pijn, enuresis, gedrag (ADHD, tics), enz.
1. De deelnemers kunnen de belangrijkste ingrediënten van het werken met metaforen bij kinderen benoemen
2. De deelnemers kunnen de invloed van de opeenvolgende ontwikkelingsstadia op het werken met hypnose bespreken en op basis daarvan de adequate technieken kiezen
3. De deelnemers kunnen verschillende hypnosetechnieken, gebaseerd op het gebruik van het principe van ‘verwondering’, toepassen
4. De deelnemers kunnen de (potentiële) voor- en nadelen bespreken van bepaalde hypnose technieken voor de aanpak van problemen zoals bijvoorbeeld faalangst, trauma, pijn, enuresis, ADHD en bepaalde tics.
Literatuur, scripts, video, praktijkoefeningen.
Deze tweedaagse is toegankelijk voor degenen die de VHYP-basisopleiding reeds voltooiden. Deze module is verplicht voor het curriculum hypnose bij psychotherapie en facultatief voor de andere curricula.
Luc Bouteligier is kinder- en jongerenpsycholoog (KU Leuven, 1977) en systeemtherapeut (LIST 1981). Van 1979 tot 2018 was hij werkzaam in het CGG De Pont te Mechelen. Sindsdien is hij gepensioneerd maar er nog actief als supervisor. Hij is lesgever en supervisor bij de VHYP en een oud-VHYP voorzitter.
De 2 workshops dienen beide gevolgd te worden daar ze een geheel vormen.
De investering voor deze tweedaagse bedraagt voor VHYP-leden 290 euro, niet-leden investeren 360 euro.
Accreditering voor artsen wordt aangevraagd
Deze opleiding wordt geaccrediteerd door ABP-BVP