Het werkveld van de psychotraumatologie heeft het laatste decennium een sterke evolutie gekend in ons land. In diverse universiteiten ontstond, onder invloed van de noden van het terrein, een speciaal curriculum in traumapsychologie, maar dit werd alleen toegankelijk gemaakt voor studenten met een vooropleiding als (klinisch) psycholoog, orthopedagoog of arts.
In de praktijk is het echter ondenkbaar dat traumagetroffenen allen hun weg vinden naar de juiste behandelaar indien ze zich hiervoor alleen zouden kunnen wenden tot mensen die een voortgezette universitaire opleiding in traumapsychologie hebben genoten.
De uitdagingen voor cliënten op zoek naar een geschikte hulpverlener zijn groot. Bijgevolg willen we via Trauma Informed Practice tegemoet komen aan de noden van het werkveld en professionals een volledig overzicht van ‘state of the art’ en ‘mainstream’ behandelingen voor psychotrauma aanbieden.
De insteek van deze opleiding is evidence-based, dat betekent dat de opleiders zich in de diverse modules in hoofdzaak zullen richten op de behandeling van psychotrauma waarvan de resultaten onderzocht werden via wetenschappelijk onderzoek.
De Trauma Informed Practitioner zal via deze opleiding het onderscheid leren maken tussen het basiswerk (van ondersteuning en stabilisatie) en het werk van psychotraumatologen zodat traumapatiënten die zich voor psychotherapie aanmelden desgewenst kunnen worden doorverwezen voor diepgaande traumatherapie.
Deelnemers die zich na deze opleiding verder willen verdiepen in traumatherapie kunnen daarna de opleiding C2trauma volgen, een jaaropleiding psychotherapie bij complex en chronisch trauma.
Dag 1: wat is trauma?
Tijdens deze eerste dag staan we stil bij trauma. Wat is het? Welke symptomen zijn gelinkt aan trauma? Welke soorten trauma bestaan er? Wat is de relatie tussen trauma en comorbiditeit? Daarnaast wordt er stilgestaan bij de verschillende fasen in traumatherapie: stabiliseren, confronteren, integreren.
Opleider Nele Gielen
Dag 2: voorbereiden op confronteren
Tijdens deze 2e dag staan we stil bij het stabiliseren. We bieden een antwoord op de vraag “hoe doe je dat” en gaan met deze theorie aan de slag via oefeningen.
Opleider Nele Gielen
Dag 3: psychosociale eerste hulp, opvang na rampen, veerkracht en zelfredzaamheid
Mensen die betrokken zijn bij rampen hebben soms nood aan verdere psychologische begeleiding. Na een eerste traject in het kader van de bestaande rampenhulpverlening komen zij terecht bij een therapeut. In deze module wordt een overzicht gegeven van dit voortraject en gaan we werken rond de basisprincipes van psychosociale eerste hulp en veerkracht. Aan de hand van enkele casussen (bv busramp Sierre, aanslagen Brussel, etc) staan we stil bij belangrijke aandachtspunten en mogelijke hindernissen bij de verdere begeleiding van slachtoffers van rampen.
Opleider Astrid Fortuin
Dag 4: integratiedag
Gedurende deze integratiedag willen de opleiders in parallelsessies aan de cursisten de gelegenheid bieden om in een context van intervisie en supervisie eigen vraagstukken aan te bieden met betrekking tot de behandeling van traumapatiënten en tegen de achtergrond van de behandelmodellen die in de opleiding reeds aan bod zijn gekomen.
Opleiders: Erik de Soir & Astrid Fortuin
Dag 5+6: CGT en trauma , EMDR
Deze module heeft tot doel enkele basisprincipes van CGT toegepast op trauma evenals de enkele basisprincipes van EMDR mee te geven. Bij de cognitieve gedragstherapie staan we even stil bij volgende puntjes: functie- en betekenisanalyse bij trauma. Sequentiële of referentiële relatie bij PTSS met casus. Verder kijken we welke controletechnieken met betrekking tot het dagelijks leven aangewend kunnen worden, evenals relaxatietechnieken (welke, wanneer),het gebruik van metaforen, het reguleren van traumasymptomen, triggers detecteren/ vermijden. Voor EMDR zoemen we in op de werking van deze methode met daarbij de indicaties en contra-indicaties. Ook kijken we naar de rol en het nut van bilaterale stimulatie. Met casusbespreking.
Opleider Manoëlle Hopchet
Dag 7 en 8: Complex trauma en Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering
Gedurende dag wordt een samenvatting geboden van de huidige wetenschappelijke kennis over de neurofysiologische, psychologische en sociale processen die optreden bij chronische traumatisering (in de kinderjaren). Het accent wordt gelegd op het beter begrijpen van de relatie tussen traumatische ervaringen in de kindertijd en psychische stoornissen in de volwassenheid. Tevens wordt een bondig overzicht gegeven van valide diagnostische instrumenten en de juiste behandelmethoden.
Opleider Erik de Soir
Dag 9: focusing (Experientiële Psychotherapie) en Traumatherapie.
Innerlijk (lijfelijk) luisteren, empowered aanwezig zijn, de focusing attitude, kan een belangrijke meerwaarde betekenen voor zowel de getraumatiseerde cliënt als voor de therapeut. Naast een beknopt theoretisch aanbod wordt focusing ervaringsgericht geïntroduceerd.
Opleider: Jessie Delooz
Dag 10: hechting en trauma
De getraumatiseerde cliënt zal in zijn/haar overlevingsstrategie op zoek gaan naar de meest passende manier van hechting. Deze vaak verstoorde hechting heeft echter ingrijpende gevolgen naar relatievorming en zelfperceptie toe. Schaamte, schuld, destructief gedrag,(on)veiligheid ea worden vanuit dit perspectief gekaderd.
Opleider: Jessie Delooz
Dag 11: integratiedag
Gedurende deze integratiedag willen de opleiders in parallelsessies aan de cursisten de gelegenheid bieden om in een context van intervisie en supervisie eigen vraagstukken aan te bieden met betrekking tot de behandeling van traumapatiënten en tegen de achtergrond van de behandelmodellen die in de opleiding reeds aan bod zijn gekomen.
Opleiders: Jessie Delooz en Erik de Soir
Dag 12: zelfzorg, aspecten van nabijheid/afstand en (tegen)overdracht in de therapeutische relatie
Gedurende deze laatste dag van de TIP-opleiding wordt stilgestaan bij de unieke uitdagingen die de behandeling van psychotrauma stelt aan de behandelaar. Vanuit het model van ‘compassion fatigue’ van Charles Figley wordt geschetst hoe de behandelaar constant danst op een slap koord tussen heractivering van eigen kwetsbaarheden en secundaire traumatisering. Technieken van zelfzorg richten zich op periodieke supervisie, interne dialoog, mindfullness en Oosterse bewegingspraktijken.
Opleider: Erik de Soir
Beschik je niet over 1 van deze diploma's, maar heb je wel interesse in deze opleiding? Bezorg ons dan een uitgebreid portfolio + motivatiebrief en dan zal het opleidingsteam beslissen over jouw kandidatuur.
Nele Gielen is Doctor in de Psychologie, seksuoloog, psychotraumatoloog en EMDR therapeut. Ze is als traumabehandelaar en specialismeleider Angst, Dwang, Trauma werkzaam binnen Mondriaan. In 2016 stichtte zij Regionale Centra Traumazorg waar ze zich als traumabehandelaar richt op de diagnostiek en behandeling van complexe PTSS, dissociatieve klachten, seksuele klachten ten gevolge van trauma en op de behandeling van cliënten met comorbide trauma- en verslavingsproblematiek.
Dr. Jessie Delooz is psychiater, systeempsychotherapeute en focusing georiënteerd psychotherapeute (erkend door TIFI). Zij volgt een opleiding hypnotherapie en existentiële psychotherapie. Sinds 1994 is zij actief als traumatherapeute, opleider (‘Trauma en Dissociatie’ en ‘Focusing’) en supervisor. Sinds 2012 is zij Coördinator van ‘De Binnentuin’, Psychotherapeutisch Centrum te Boutersem.
Erik De Soir is klinisch psycholoog, gezins-, relatie- en sekstherapeut (systeemtherapeut), hypnotherapeut en psychotraumatoloog. Hij is Doctor in de Psychologie (Universiteit Utrecht) en Doctor in de Sociale en Militaire Wetenschappen (Koninklijke Militairr School) en als domeinmanager ‘human factors & medicine’ verbonden aan het Departement Wetenschappelijk en Technologisch Onderzoek bij Defensie van het Koninklijk Hoger Instituut voor Defensie (www.rhid.be) . Hij is als brandweerpsycholoog verbonden aan de Hulpverleningszone Noord-Limburg en als psychotrauma therapeut werkzaam in de schoot van De Weg Wijzer waar hij zich exclusief richt op acuut en/of chronisch getraumatiseerde patiënten. Hij specialiseerde hij zich in de Traditionale Chinese Geneeskunde.
Manoëlle Hopchet is klinisch psychologe, Psychotraumatherapeute (NtVP), EMDR Europe Supervisor, Transference focused psychotherapist voor persoonlijkheidsstoornissen (TFP NL), LifespanIntegration therapeute. Ze geeft opleiding en supervisie rond traumatherapie in binnen- en buitenland. Ze is voorzitster van BIP (Belgisch Instituut voor psychotrauma), voormalig voorzitster van het ESTD (European Society for trauma and Dissociation) en vicevoorzitster van het AFTD (Association Francophone du Trauma et de la Dissociation. Ze vertaalde, schreef verschillende artikels/hoofdstukken/boeken rond trauma en dissociatie.
Astrid Fortuin is klinisch psycholoog en integratief psychotherapeute. Ze is sinds 2008 werkzaam als crisispsychologe, eerst bij het Rode Kruis (Dringende Sociale Interventie) en sinds 2011 bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, waar ze verantwoordelijk is voor alles wat te maken heeft met de organisatie en coördinatie van de eerste psychosociale opvang na rampen en collectieve noodsituaties. Daarnaast traint ze hulpverleners en geeft ze in bijberoep individuele psychotherapie in een groepspraktijk.
Accreditering voor artsen en ECP-houders wordt aangevraagd.
Om aan het einde van de 12 daagse opleiding een attest van ‘Trauma Informed Practitioner’ te bekomen dien je minstens 10 opleidingsdagen aanwezig te zijn.
Bij afwezigheid kan er een reflectieverslag gevraagd worden van literatuur die verband houdt met de gemiste opleidingsdag. De deelnemer neemt zelf hiervoor contact op met de betrokken opleider.
Koffie / thee / water / lunch inbegrepen
Heb je vragen of ervaar je problemen bij het inschrijven, aarzel niet om ons te bellen of mailen.
Bij onvoldoende inschrijvingen heeft de organisatie het recht om deze opleiding te annuleren.
Klik hier om de info in pdf te downloaden