“YOU CAN LEARN MORE ABOUT A PERSON IN AN HOUR OF PLAY THAN IN A YEAR OF CONVERSATION.” – PLATO
In deze achtdaagse jaartraining willen we ruim aandacht hebben voor het jungiaanse aspect en het werken met archetypen en het zelfhelende vermogen van ieder mens. Daarnaast maken we uitstapjes naar eenvoudigere vormen van zandspel, zowel wat vorm als materiaal betreft, die diagnostisch, procesgericht of oplossingsgericht ingezet kunnen worden.
Het werken met zandspel past mooi in een integratieve cliëntgerichte aanpak waarin het zoeken naar betekenis van de cliënt, de ruimte voor zijn proces en het vormgeven aan nieuw handelen elkaar aanvullen en versterken. Door het uiterlijk neerzetten van wat binnenin leeft, ontstaat een afstand die overzicht, inzicht en bewegingsmogelijkheden zichtbaar maakt. Er ontstaat letterlijk bewegingsvrijheid die ruimte schept voor iets nieuws waardoor het individuatieproces vorm kan krijgen. Het niet- weten en niet invullen van betekenissen door de therapeut en het scheppen van een oordeelloze transitieruimte komen uitgebreid aan bod.
DOEL
De opleiding richt zich tot therapeuten en hulpverleners die een minder verbaal middel willen om met hun cliënten aan de slag te gaan. De drempel om zandspel in te zetten ligt laag omdat er geen creatieve vaardigheden aangesproken lijken te worden, maar we wel op eenzelfde manier te werk gaan. Het werken met de zandbak biedt verschillende mogelijkheden voor kinderen, jongeren, volwassenen en settings met meerdere personen om processen zichtbaar en bespreekbaar te maken en te transformeren.
DEELTHEMA’S
METHODE
Het is vooral een heel praktische opleiding waarin we diep dooroefenen en ook onderzoeken wat het effect van vraagstelling en aanwezigheid van de therapeut inhoudt en hoe we als therapeut hierin een helende ruimte kunnen scheppen voor het proces van de cliënt. We werken met en in de zandbak, maar laten ons daar niet door beperken. Ook andere narratieve en creatieve werkvormen kunnen aan bod komen. De oefeningen zullen ondersteund worden door een theoretisch kader en aandachtsoefeningen..
Therapeuten en hulpverleners.
De docent heeft steeds het laatste woord over of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer voldoende is voor deelname.
Katrien Cassiers is naast docente van deze opleiding ook docente en vormgever van de Tweejarige Opleiding Integratieve Kindertherapie en de jaaropleidingen Familieopstellingen en Integratieve Creatieve Opleiding. Daarnaast geeft ze meerdere korte trainingen en is supervisor. Oorspronkelijk pedagogisch geschoold maakte ze in 2003 de overstap naar een praktijk voor individuele psychotherapie voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen. Als IV-therapeute krijgt het therapeutisch proces een unieke vorm in interactie met de cliënt. O.a. bijkomende opleidingen, systemisch werken, systemische pedagogie, transpersoonlijke psychotherapie, mindfulness en compassie voor hulpverleners, brainspotten, somatic experience, heartfulness, theory u, meditatie, beeldhouwen en eigen kunstenaarschap maken deel uit van haar instrumentarium.
De investering voor deze jaaropleiding bedraat 1032 euro.
Geniet tot 30 april 2023 van een vroegboekkorting van 10%
Deze opleiding wordt niet georganiseerd door Konnektit.
Wie interesse heeft in deze opleiding, kan zich rechtstreeks aanmelden via deze link.