Hoe zorg ik ervoor dat ik continue nieuwe aanmeldingen krijg?

“Ik ben enkele maanden geleden gestart als zelfstandige, maar ik slaag er niet in om mijn agenda gevuld te krijgen...”

“Ik heb een nieuw online aanbod maar te weinig mensen kopen mijn aanbod...”

Herkenbaar?

Een kamer inrichten als praktijkruimte, zelf een website in elkaar steken en een bordje aan je deur hangen. Het is niet voldoende om een rendabele praktijk te hebben. Ook een online programma verkoopt zich niet van zelf.

Er is meer nodig.

Je dient bewust bezig te zijn met marketing.

Voor veel hulpverleners is “marketing” een vies woord, omdat het gelinkt wordt aan verkopen, commercieel bezig zijn, .... maar marketing gaat voor mij over het krijgen van een positie in de markt.

Hulpzoekenden en doorverwijzers aanspreken op hun noden, jouw aanbod hierop afstemmen en ervoor zorgen dat ze jou en jouw aanbod leren kennen zodat ze jou ook kunnen aanspreken als ze er nood aan hebben. Dit is waar marketing voor mij over gaat.

Bewust bezig zijn met marketing zorgt ervoor dat je een continue cliëntenstroom kan ervaren. Ik heb dit zelf de afgelopen 15 jaar in mijn praktijk ervaren. Vanaf de start van mijn praktijk ben ik bewust bezig geweest met marketing en dit zorgt er voor dat ik sindsdien wekelijks nieuwe aanmeldingen blijf ontvangen. Ik dien geen angst te hebben voor een lege agenda. 

Als je aan de slag gaat met marketing zijn er volgens mij 2 zaken belangrijk: 

  • Kies voor marketing die bij jou past

Anderen kunnen super enthousiast zijn over een BNI netwerk, maar als jij het niet ziet zitten om wekelijks om 7u ‘s morgens met een groep ondernemers  uit diverse sectoren samen te komen, dan is dit misschien niet voor jou het gepaste kanaal.

Al kan ik uit eigen ervaring wel zeggen dat dit wel een boeiend netwerk is. Ik was zelf in 2016 lid van BNI Cieper en leerde zo o.a. onze Konnektit partners Alex Soete (Titeca Accountancy), Kenneth Rommens (Soenen Verzekeringen), Thomas Melis (Justified) en Thijs Hebben (Advocatenkantoor De Rouck - De Rynck - Hebben) kennen. Gedurende 1 jaar leerde ik hun expertise kennen en wist ik dat zij dé partners waren die ik nodig had om Konnektit leden te ondersteunen. Maar ook op vandaag - dus 4 jaar later - ontvang ik vanuit dit netwerk nog aanmeldingen ... Netwerken is volgens mij dan ook 1 van de belangrijkste marketingkanalen. Er bestaan heel wat mogelijkheden waardoor er ongetwijfeld ook een manier van netwerken is die bij jou past.

  • Zorg ervoor dat je verschillende marketingkanalen hebt, zowel online als offline

Als je enkel via facebook jouw diensten voorstelt en Marc Zuckerberg beslist morgen dat dit niet meer mag, dan valt jouw praktijk mogelijks stil ...

Als je slechts 1 doorverwijzer hebt, ben je zeer kwetsbaar.

Een continue cliëntenstroom krijg je door in te zetten op verschillende marketingkanalen, zowel online als offline. Op die manier ben je niet afhankelijk en kunnen hulpzoekenden en doorverwijzers jou via verschillende kanalen vinden.

Marketing is ook geen eenmalig gebeuren. Je dient hierin te blijven investeren en het leveren van kwaliteitsvolle hulp is hierbij uiteraard zeer belangrijk, want dan creëer je wellicht het belangrijkste marketingkanaal, nl. de mond aan mond reclame. Een tevreden cliënt wijst anderen de weg naar jouw praktijk ...

Dus neen, je profiel invullen op ikzoekhulp en daarna niets meer doen, zal niet zorgen voor een volle agenda. Maar als je ook actief bent in het Konnektit netwerk, kan je wel zichtbaar worden. Het kan er voor zorgen dat collega's aan jou denken als er een zoveelste oproep op sociale media verschijnt waarbij er gezocht wordt naar hulpverlener x met expertise in thema y. Of dat een collega die op zoek is naar een supervisor jou aanspreekt. Een platform als ikzoekhulp is dus 1 kanaal die je kan aanwenden, maar verwacht niet dat dit kanaal zorgt voor jouw volle agenda. Het helpt wel om jouw zichtbaarheid te verhogen en een deel van jouw agenda gevuld te krijgen.

Ik geef tot slot graag nog enkele voorbeelden van marketingkanalen mee die zeer effectief zijn voor hulpverleners:

  • Een website 
  • Facebookpagina
  • Lezingen en workshops aanbieden aan plaatselijke verenigingen
  • Actief deelnemen aan online facebook- en linkedingroepen
  • Regelmatig een nieuwsbrief schrijven
  • Bloggen
  • Deelnemen aan netwerkevents
  • ...

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. In het VIP-traject de hulpverlener als ondernemer deel ik minstens 50 kanalen die je kan aanwenden om een continue cliëntenstroom te ervaren. Wedden dat je er minstens 7 kan uithalen die bij jou passen? 

Wil jij ook een continue cliëntenstroom ervaren?

Wil jij ondersteund worden in de uitbouw van jouw marketingplan?

Schrijf je dan nu in voor het VIP-traject en ik ga samen met jou aan de slag. 

Lees hier meer over dit VIP-traject  

Sonja Delbeecke heeft sinds 2005 een eigen praktijk als psychotherapeute / bemiddelaar in familiezaken. Daarnaast is ze zaakvoerder van Konnektit en helpt hulpverleners groeien als zelfstandige zowel inhoudelijk als op het vlak van ondernemerschap.

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier