Al te vaak praten we een hele sessie vol. Cliënten krijgen inzichten en leren zichzelf en hun patronen kennen. Maar praten alleen is niet altijd voldoende en ook niet voor elke cliënt weggelegd. Wanneer je gaat DOEN help je jouw cliënt om ook te ervaren. Tinne Matheussen toont in deze training dat gericht handelen een thema voelbaarder, concreter en echter maakt. Best spannend dus. Met acties maak je de brug tussen de veilige therapeutische omgeving en de buitenwereld waarin veranderingen effectief verwezenlijkt moeten worden.
Twee dagen experimenteer je als therapeut of begeleider met wat we via ons lichaam in expressie brengen. Hoe beïnvloedt de innerlijke beweging onze lichaamsexpressie en omgekeerd? Moïra Nauwens begeleidt deze tweedaagse.
Vanuit mindful bewegen ontstaan archetypische vormen op groot papier. Beide handen vormen samen met krijt, houtskool of zand een verbinding tussen binnen en buiten en maken de beweging zichtbaar. Door die neerslag krijgen we de kans om te reflecteren op het proces dat ontstond of via een vorm uitgenodigd werd. Wat wil gezien worden? Wat gebeurt er als het hart de handen leidt of omgekeerd? Deze tweedaagse wordt gegeven door Katrien Cassiers.
Thema’s waar iemand mee worstelt zijn ingebed in de context van de persoon. Er is een wisselwerking tussen het systeem waarin iemand leeft en werkt, de familie van herkomst en de persoon zelf. Uitgangspunt in het werk met familieopstellingen is dat families een systeem vormen waarin zaken als binding, ordening, evenwicht in geven en nemen van groot belang zijn. Een verstoord familiesysteem kan generaties lang doorwerken en voor problemen zorgen, zelfs al is er geen contact. Katrien Cassiers begeleidt deze workshop.
De Polyvagaal Theorie, ontwikkeld door Dr. Stephen Porges, biedt diepgaande inzichten en praktische handvatten die we niet enkel als psycholoog, therapeut of coach, maar ook als arts en als verpleegkundige, kunnen inzetten op verschillende fronten. Saskia Van de Zande is trainer van deze opleiding, bijgestaan door Annelies Harvent.
Leer hoe je als supervisor je supervisanten kan ondersteunen in het leren gebruiken, onderhouden en verfijnen van zichzelf als instrument in hun begeleidinsgwerk. Deze dag wordt begeleid door Arpi Süle.
Deze tweedaagse opleiding, gegeven door Myriam Bruyninckx, biedt een praktische handleiding hoe je als hulpverlener met verslaving (zowel bij de gebruiker als bij zijn/haar omgeving) aan de slag kan. Hoe evolueert een gelegenheidsgebruiker naar afhankelijkheid en waarom is het zo moeilijk om deze progressie te stoppen.
Compassie is een term die bij veel mensen, en zeker bij hulpverleners, beladen is. Het wordt soms tegenover empathie geplaatst als voorbeeld hoe het niet moet. Met deze training willen we je uitnodigen om compassie, of ‘mededogen’ vanuit een ander perspectief te leren kennen, als een ‘zijnskwaliteit’ die we kunnen cultiveren om beter tot zelfacceptatie te komen, en tot acceptatie van omstandigheden die we niet kunnen controleren. Deze tweedaagse wordt gegeven door Vanessa Kersemans.
Elke maand organiseren we een vragenuurtje met onze jurist Mr. Ann Dierickx, gespecialiseerd in gezondheidsrecht. Je krijgt tijdens een online zoommeeting de mogelijkheid om jouw concrete vragen te stellen over o.a. beroepsgeheim, deontologie, patiëntenrechten, …
Coaching zit in de lift. We worden overspoeld door coaching-modellen. De IV-visie van de Educatieve Academie leent zich helemaal voor “coaching” in de brede zin van het woord. Door de veelheid aan coaching-modellen die er vandaag de dag bestaan, te verbinden in de I.V.-driehoek ontdekken we de existentiële insteek en de procesmatige complexiteit die ons tot mens maakt, maar die vaak in coaching-methoden ontbreekt. Deze opleiding wordt gegeven door Marleen Van Laere.
Vanuit gretige leergierigheid en enthousiasme van studenten en docenten komt er eindelijk een verbredend vervolg op de Integratieve Creatieve Opleiding. Vijf docenten (Suzanne Kempeneers, Katrien Cassiers, Maia Van Landeghem, Annemie Willemse en Sabien Jagers) geven samen vorm aan een jaar met nieuwe en extra media, namelijk; fotografie, verhalen, schrijven, zandspel en muziek. Media die vlot zijn in te zetten, in individuele therapie en vanuit een doorvoelde bedding in het innerlijk proces expressie kunnen geven aan essenties. We enten deze praktijk en procesgerichte opleiding op de theoretische en experientële basiskaders van het basisjaar.
Het contextuele gedachtengoed geeft helpende inzichten, maar hoe gebruik je dat in de praktijk?Met deze jaaropleiding pop(p)entaal, gegeven door Freya Van den Bossche heb je een concreet instrument in handen om met je cliënt in interactie vorm te geven aan contextuele begrippen, zodat de cliënt zelf meer de regie in handen krijgt van de invloed van het familiesysteem op zijn functioneren, denken en voelen. Bovendien kan de cliënt zich vollediger uitdrukken en helpt de methodiek de therapeut of hulpverlener deze invoelend te begrijpen.
Complex trauma … het moment van de (eerste) schokkende gebeurtenis gaat op in een “verloren seconde”. Dat is een gestold, stilstaand, niet geleefd deel van de levenstijd. Deze seconde bevat de ‘shock’, de pijn van het kind-zijn dat werd afgenomen door misbruik, geweld, … en de niet vervulde behoefte aan hulp. Elke zorgverstrekker zou in staat moeten zijn om “complex trauma” (“C” - PTSS) te herkennen, om de grondbeginselen ervan eigen te maken. Het vraagt voor de cliënt maar zeker ook voor de zorgverstrekker moed om op zoek te gaan naar onderliggende oorzaken (contact met de pijn van de oorsprong) en de weg naar binnen, naar de verwonde (maar te helen) essentie af te dalen. Het is werk in alle eenvoud, doch drievoud: herkennen, alternatieven aanleren, verwerken van de pijn van die verloren tijd.
Deze opleiding wordt gegeven door Lieve Van Beeck, Lieve Duchesne, Erik Decolvenaer, Bram De Groote, Luc Jansen, Marc Van Steenkiste, Veerle Van Dyck en Gert De Smedt.
Seksualiteit is een essentieel onderdeel van onze zelf- en relationele ontwikkeling, het is verweven met onze identiteit, onze behoeften en angsten. Als we onze cliënten in hun volledigheid willen zien en benaderen, dienen we dus ook met hun seksualiteit aan de slag te gaan. Deze jaaropleiding streeft naar het vergroten van kennis, vaardigheden en zelfreflectie met betrekking tot seksualiteit. Therapeuten kunnen zo op een meer zelfverzekerde en natuurlijke wijze spreken over seksualiteit, het integreren in hun therapeutische praktijk, zowel bij individuele als koppeltherapie. De opleiding, gegeven door Charlotte Benoot, is gebaseerd op het therapeutisch kader van Interactionele Vormgeving (I.V.).
In deze 4 daagse training, gegeven door Kurt Renders, Arne Heylen en Sofie Talboom, krijg je de basis van de Emotion-Focused Therapy (EFT), een empirisch ondersteunde, emotiegerichte, humanistische behandeling die werd ontwikkeld door Greenberg, Elliot, Watson, Goldman en Rice.
Deze level 1 training is een onderdeel van de EFT-opleiding zoals die wereldwijd wordt gegeven.
De training gaat door in het Nederlands.
Ontdek samen met Claude Missiaen de gelaagdheid van supervisie en de kracht van experiëntiële assistentie in focusing-georiënteerde supervisie.
Tijdens deze cursus helpt Karin Francken je het natuurlijke proces van opvoeden beter te doorgronden en erop te vertrouwen, zodat jij dit vertrouwen als hulpverlener kunt doorgeven aan ouders.
Focus On Emotion (Belgium) is proud to announce our training program in Emotion-Focused Therapy for Couples (EFT-C), in the evidence-based approach of Dr. Leslie Greenberg and Dr. Rhonda Goldman (ISEFT.org). In this first module, participating psychotherapists receive a 4-day training in the EFT-C model, including discussion of video sessions and guided skills practice.