“The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.” – Marcel Proust”
Vanuit gretige leergierigheid en enthousiasme van studenten en docenten komt er eindelijk een verbredend vervolg op de Integratieve Creatieve Opleiding. Vijf docenten geven samen vorm aan een jaar met nieuwe en extra media, namelijk; fotografie, verhalen, schrijven, zandspel en muziek. Media die vlot zijn in te zetten, in individuele therapie en vanuit een doorvoelde bedding in het innerlijk proces expressie kunnen geven aan essenties. We enten deze praktijk en procesgerichte opleiding op de theoretische en experientële basiskaders van het basisjaar.
DOEL
THEMA’S
Onderstaande thema’s vinden hun plek binnen de diverse media. Zij worden steeds verbonden met een vertaling naar de therapeutische praktijk. Het lichaam, lichaamsbeleving en expressie, zelfbeeld, verbinding en communicatie, levensgeschiedenis, (psycho)trauma en emoties, afstand en nabijheid, ziel en missie, persoonlijk en universeel.
Er is in het midden van de opleiding een integratiedag voorzien waar diverse media en individuele processen aan elkaar verweven worden.
Studenten wordt gevraagd om een portfolio bij te houden van dingen die tijdens en tussen de lessen ontstaan of verzameld worden. Aan de hand van dat portfolio wordt een integratiemoment voorzien op het einde van de opleiding..
Hulpverleners, therapeuten e.a. die eerder het jaar Creatieve Interactie of de Integratieve Creatieve Opleiding aan de Educatieve Academie volgden en graag een uitbreiding hebben in hun creatief aanbod. Er is geen specifieke technische voorkennis wat betreft de media vereist.
Suzanne Kempeneers is maatschappelijk assistente en criminologe. Naast de I.V.-opleiding, volgde zij o.a. opleidingen rond psychotrauma, Voice Dialogue, systeemtherapie, psychodrama, EMDR, brainspotting, hypnose en focussing. Na 11 jaar als therapeute in een Centrum Geestelijke Gezondheidszorg te hebben gewerkt koos ze voor freelance. Ze is docente binnen de I.V.-opleiding, actief als trainer en supervisor en heeft een eigen therapeutische praktijk in Mechelen. Zij is gefascineerd door het raakvlak tussen theater en therapie en is reeds jaren actief binnen de improvisatietheaterwereld.
Een groot deel van de tijd verblijft zij in Naxos (Griekenland) waar ze retreats organiseert en workshops aanbiedt rond persoonlijke ontwikkeling. (www.iousia.be)
Zij is auteur van het boek Als woorden spreken (2006) over het gebruik van verhalen en metaforen in psychotherapie. Ze werd als IV-therapeut erkend door de EAP (European Association for Psychotherapy) en de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).
Katrien Cassiers is docente binnen de vierjarige Therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving. Ze is ook docente en vormgever van de Tweejarige Opleiding Integratieve Kindertherapie, de jaaropleidingen Integratieve Creatieve Opleiding, Creatieve Therapie met Medium Zand en Leren Werken met Familieopstellingen. Daarnaast geeft ze meerdere korte trainingen en is supervisor. Oorspronkelijk pedagogisch geschoold maakte ze in 2003 de overstap naar een praktijk voor individuele psychotherapie voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen. Als therapeute in de Interactionele Vormgeving krijgt het therapeutisch proces een unieke vorm in interactie met de cliënt. Onder andere bijkomende opleidingen, systemisch werken, systemische pedagogie, transpersoonlijke psychotherapie, mindfulness en compassie voor hulpverleners, brainspotten, somatic experience, heartfulness, theory u , meditatie , beeldhouwen en eigen kunstenaarschap maken deel uit van haar instrumentarium.
Maia Van Landeghem begon haar carrière als therapeute met de opleiding tot Master in de muziektherapie in 1994. Na een aantal jaren in instellingen voor volwassenen met een beperking en volwassenen met autisme te werken, startte ze in 2007 haar eigen praktijk. Omdat sommige mensen geen aansluiting vonden via de muziek, wilde ze een breder kader kunnen bieden en specialiseerde ze bij in kindertherapie, creatieve werkvormen, zandspeltherapie en Rots en Water. Maia is op EA gastdocente in de Tweejarige opleiding integratieve kindertherapie en geeft regelmatig de Korte training ‘Muziek en klank in therapie’.
Annemie Willemse is psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving, supervisor en auteur. Ze werkt met cliënten vooral rond existentiële thema’s, relatie- en gezinsvragen en motivatieproblemen, onaangepast perfectionisme en burn-out. Daarnaast is ze ook auteur van verschillende boeken – in 2021 verscheen ‘Imposter!’ over het zogenoemde bedriegerssyndroom – en werkt ze als redacteur. Ze heeft een privépraktijk in Kapellen en is verbonden aan groepspraktijk Coherent in Antwerpen Centrum.
Sabien Jagers is schrijver, muzikant en psychotherapeut. Ze begon aan haar missie als maatschappelijk assistent en leerde zo werken met een bonte groep mensen in diverse settings. Van daaruit rolde ze door in de psychotherapie en werd ze IV-therapeut. Daarnaast is ze supervisor en begeleidt ze eindwerken. Ze werkt als therapeut in Multidisciplinaire Praktijk De Kanteling en in haar privé-praktijk. Ze schoolde zich bij in hypnose en is lid van VHYP. Via Sport Vlaanderen werd ze wandelinitiator en in het kielzog daarvan gaf ze bijna tien jaar les over wandelen met mensen met een psychische, verstandelijke of motorische beperking, waarbij de klemtoon lag op sensibilisering en inclusie. Ze kiest er uitdrukkelijk voor zich niet te profileren als iemand met een specialisme en werkt met een heel diverse doelgroep. Ze is nieuwsgierig, aanwezig en stelt vragen. Veel vragen. Sabien is erkend door EAIP en is lid van BVP en VVTIV.
De investering voor deze opleiding bedraagt 1950 euro.
Deze opleiding wordt niet georganiseerd door Konnektit.
Wie interesse heeft in deze opleiding, kan zich rechtstreeks aanmelden via deze link.