Integratieve kindertherapie

16/09/2024 ...
Deze opleiding werd georganiseerd door Educatieve Academie

Inhoud van de opleiding

“IT IS EASIER TO BUILD UP A CHILD THAN TO REPAIR BROKEN ADULTS.” – FREDERICK DOUGLASS

 

Ieder kind, iedere jongere, ieder gezin is uniek. In hun uniek zijn, lopen ze soms ook vast in overweldigende emoties of angsten, trekken ze zich terug in zichzelf, tonen zich in moeilijk of extreem gedrag, krijgen last van lichamelijke klachten of overbeweeglijkheid…  Zonder te diagnosticeren, labelen en stigmatiseren zien we vooral dat dat heel vaak uiterlijk zichtbare signalen zijn van onverwerkte emotionele situaties.

 

Veel methodieken in de begeleiding van volwassenen zijn minder of niet bruikbaar in het werken met kinderen. Zij vragen een andere taal, een doe-taal, een voel-taal, een speeltaal, een woordeloze taal, …

 

In deze integratieve ervaringsgerichte opleiding van twee jaar zoeken we naar manieren om het zelfhelend vermogen van kinderen terug aan te wakkeren zodat het gezonde innerlijke kind meer draagkracht kan bieden aan het gekwetste stuk en ze leren omgaan met onder andere verdriet, boosheid, rouw, trauma, emotionele pijn en spanning. Omdat kinderen ingebed leven in een context komt ook het spreken met en begeleiden van ouders en het bouwen van een samenwerkingsrelatie ruim aan bod.

 

Vanuit verschillende therapeutische invalshoeken bieden we, onder andere, creatieve technieken aan om af te stemmen op het unieke van het kind/gezin. Geruggensteund door theoretische modellen (ontwikkelingspsychologie, contextuele en systemische therapie, somatic experience, interactionele vormgeving, hechtingstheorie ) ligt de nadruk in het eerste jaar op het ervaren en het integreren van een goede grondhouding, het leren werken met voel- en doe-taal en zien van de behoefte achter het gedrag.

 

In het tweede jaar verbreden en verdiepen we de methodieken en komen er specifieke themadagen (onder andere rouw en verlies, suïcide, automutilatie, vechtscheiding, werken met rituelen, gezinstherapie,..) aan bod met een aantal gastdocenten.

 

In deze opleiding word je uitgedaagd om de innerlijke therapeut te verbinden met het speelse en onderzoekende stuk in jezelf, aan zelfreflectie te doen en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen groeiproces

 

Thema’s die onder andere aan bod komen:

  • Ik en mijn verleden: trauma, verlies, angsten, hechting, …
  • Ik en mijn omgeving: grenzen, sociale vaardigheden, (v)echtscheiding, kind-oudergesprekken, hulpbronnen
  • Ik en mijn lichaam: angsten, trauma, grenzen, spanning-ontspanning, eigenwaarde
  • Ik en mijn toekomst: dromen en verlangen, plannen, …

 

 

Methode

Naast het aanreiken van de theoretische achtergrond bieden we onder andere de volgende werkvormen aan: tekenen, schilderen , bewegingsexpressie, ademhaling – en ontspanningsoefeningen, visualisaties, lichaamsgericht werken, oplossingsgerichte oefeningen, verhalen, drama, symboolcommunicatie, ….

 

Voor wie?

  • Deze opleiding richt zich tot psychologen, (psycho-)therapeuten, psychiaters en orthopedagogen die kinderen en tieners individueel of in groep begeleiden.
  • Wil je je graag inschrijven voor een van onze jaaropleidingen maar heb je geen therapeutische vooropleiding dan volg je vanaf academiejaar 2024-25 eerst onze eenjarige basisopleiding ‘Integratieve psycho-sociale begeleider’. Ben je psycholoog, (ortho)pedagoog of genoot je een vergelijkbare menswetenschappelijke opleiding, maar heb je geen therapieopleiding dan volg je de basismodule de therapeutische werkrelatie.
  • Of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer al dan niet voldoende is voor deelname, dan wel of het volgen van de basismodule of de basisopleiding nodig is, wordt door de docenten ingeschat. Deze inschatting is bindend.

 

Opleiders

Katrien Cassiers is docente binnen de vierjarige Therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving. Ze is ook docente en vormgever van de Tweejarige Opleiding Integratieve Kindertherapie, de jaaropleidingen Integratieve Creatieve Opleiding, Creatieve Therapie met Medium Zand en Leren Werken met Familieopstellingen. Daarnaast geeft ze meerdere korte trainingen en is supervisor. Oorspronkelijk pedagogisch geschoold maakte ze in 2003 de overstap naar een praktijk voor individuele psychotherapie voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen. Als therapeute in de Interactionele Vormgeving krijgt het therapeutisch proces een unieke vorm in interactie met de cliënt. Onder andere bijkomende opleidingen, systemisch werken, systemische pedagogie, transpersoonlijke psychotherapie, mindfulness en compassie voor hulpverleners, brainspotten, somatic experience, heartfulness, theory u , meditatie , beeldhouwen en eigen kunstenaarschap maken deel uit van haar instrumentarium.

Moïra Nauwens maakt deel uit van het stafdocententeam van de Vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving (I.V.) en van deze Tweejarige Opleiding Integratieve Kindertherapie. Als I.V.-therapeut startte ze een eigen therapiepraktijk op in Antwerpen waar ze zowel individueel, met koppels, met gezinnen als met groepen werkt. Onderzoek naar de verbinding tussen creatief proces en therapeutisch proces in de therapeutische werkrelatie vormt een constante in haar werk met cliënten. Opleidingen en ervaringen als theatermaker, speler, docent woord- en podiumkunsten en pedagogisch coördinator legden voor haar de basis voor het begeleiden van intra- en intermenselijke processen zowel op therapeutisch, pedagogisch als op artistiek vlak. Ze werkte in de sociaal-culturele sector, in het kunstonderwijs en als kunstenaar. Ze werd als I.V.-therapeut erkend door de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

Gastdocenten: Kirsten Mintjens, Jürgen Peeters en Maia Van Landeghem.

 

 

Wanneer?

Maandag 16/09/2024
10u - 17u
Maandag 30/09/2024
10u - 17u
Maandag 14/10/2024
10u - 17u
Maandag 04/11/2024
10u - 17u
Maandag 18/11/2024
10u - 17u
Dinsdag 19/11/2024
10u - 17u
Maandag 16/12/2024
10u - 17u
Maandag 06/01/2025
10u - 17u
Maandag 20/01/2025
10u - 17u
Maandag 03/02/2025
10u - 17u
Maandag 17/02/2025
10u - 17u
Maandag 10/03/2025
10u - 17u
Maandag 24/03/2025
10u - 17u
Maandag 28/04/2025
10u - 17u
Maandag 12/05/2025
10u - 17u
Maandag 26/05/2025
10u - 17u
Maandag 16/06/2025
10u - 17u

1ste jaar: 16 dinsdagen en 1 dinsdag

2de jaar: 17 dinsdagen (data zijn gekend in januari 2025)

 

Waar?

Educatieve Academie
Patriottenstraat 35,
2600 Berchem, België

Investering

De investering voor deze tweejarige opleiding bedraagt :

Zonder basismodule: 221 euro 

Met basismodule: 2435 euro

Voorafgegaan door de basisopleiding ‘Integratieve psycho-sociale begeleider’ twv 2340 euro

 


Geniet tot 30 april 2024 van een vroegboekkorting van 10%.

 

Inschrijving

Deze opleiding wordt niet georganiseerd door Konnektit.

 

Wie interesse heeft in deze opleiding, kan zich rechtstreeks aanmelden via deze link

Om jou beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als je verder surft op deze website ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.