“IT IS EASIER TO BUILD UP A CHILD THAN TO REPAIR BROKEN ADULTS.” – FREDERICK DOUGLASS
Ieder kind, iedere jongere, ieder gezin is uniek. In hun uniek zijn, lopen ze soms ook vast in overweldigende emoties of angsten, trekken ze zich terug in zichzelf, tonen zich in moeilijk of extreem gedrag, krijgen last van lichamelijke klachten of overbeweeglijkheid… Zonder te diagnosticeren, labelen en stigmatiseren zien we vooral dat dat heel vaak uiterlijk zichtbare signalen zijn van onverwerkte emotionele situaties.
Veel methodieken in de begeleiding van volwassenen zijn minder of niet bruikbaar in het werken met kinderen. Zij vragen een andere taal, een doe-taal, een voel-taal, een speeltaal, een woordeloze taal, …
In deze integratieve ervaringsgerichte opleiding van twee jaar zoeken we naar manieren om het zelfhelend vermogen van kinderen terug aan te wakkeren zodat het gezonde innerlijke kind meer draagkracht kan bieden aan het gekwetste stuk en ze leren omgaan met onder andere verdriet, boosheid, rouw, trauma, emotionele pijn en spanning. Omdat kinderen ingebed leven in een context komt ook het spreken met en begeleiden van ouders en het bouwen van een samenwerkingsrelatie ruim aan bod.
Vanuit verschillende therapeutische invalshoeken bieden we, onder andere, creatieve technieken aan om af te stemmen op het unieke van het kind/gezin. Geruggensteund door theoretische modellen (ontwikkelingspsychologie, contextuele en systemische therapie, somatic experience, interactionele vormgeving, hechtingstheorie ) ligt de nadruk in het eerste jaar op het ervaren en het integreren van een goede grondhouding, het leren werken met voel- en doe-taal en zien van de behoefte achter het gedrag.
In het tweede jaar verbreden en verdiepen we de methodieken en komen er specifieke themadagen (onder andere rouw en verlies, suïcide, automutilatie, vechtscheiding, werken met rituelen, gezinstherapie,..) aan bod met een aantal gastdocenten.
In deze opleiding word je uitgedaagd om de innerlijke therapeut te verbinden met het speelse en onderzoekende stuk in jezelf, aan zelfreflectie te doen en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen groeiproces
Thema’s die onder andere aan bod komen:
Naast het aanreiken van de theoretische achtergrond bieden we onder andere de volgende werkvormen aan: tekenen, schilderen , bewegingsexpressie, ademhaling – en ontspanningsoefeningen, visualisaties, lichaamsgericht werken, oplossingsgerichte oefeningen, verhalen, drama, symboolcommunicatie, ….
Katrien Cassiers is docente binnen de vierjarige Therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving. Ze is ook docente en vormgever van de Tweejarige Opleiding Integratieve Kindertherapie, de jaaropleidingen Integratieve Creatieve Opleiding, Creatieve Therapie met Medium Zand en Leren Werken met Familieopstellingen. Daarnaast geeft ze meerdere korte trainingen en is supervisor. Oorspronkelijk pedagogisch geschoold maakte ze in 2003 de overstap naar een praktijk voor individuele psychotherapie voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen. Als therapeute in de Interactionele Vormgeving krijgt het therapeutisch proces een unieke vorm in interactie met de cliënt. Onder andere bijkomende opleidingen, systemisch werken, systemische pedagogie, transpersoonlijke psychotherapie, mindfulness en compassie voor hulpverleners, brainspotten, somatic experience, heartfulness, theory u , meditatie , beeldhouwen en eigen kunstenaarschap maken deel uit van haar instrumentarium.
Moïra Nauwens maakt deel uit van het stafdocententeam van de Vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving (I.V.) en van deze Tweejarige Opleiding Integratieve Kindertherapie. Als I.V.-therapeut startte ze een eigen therapiepraktijk op in Antwerpen waar ze zowel individueel, met koppels, met gezinnen als met groepen werkt. Onderzoek naar de verbinding tussen creatief proces en therapeutisch proces in de therapeutische werkrelatie vormt een constante in haar werk met cliënten. Opleidingen en ervaringen als theatermaker, speler, docent woord- en podiumkunsten en pedagogisch coördinator legden voor haar de basis voor het begeleiden van intra- en intermenselijke processen zowel op therapeutisch, pedagogisch als op artistiek vlak. Ze werkte in de sociaal-culturele sector, in het kunstonderwijs en als kunstenaar. Ze werd als I.V.-therapeut erkend door de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).
Gastdocenten: Kirsten Mintjens, Jürgen Peeters en Maia Van Landeghem.
1ste jaar: 16 dinsdagen en 1 dinsdag
2de jaar: 17 dinsdagen (data zijn gekend in januari 2025)
De investering voor deze tweejarige opleiding bedraagt :
Zonder basismodule: 221 euro
Met basismodule: 2435 euro
Voorafgegaan door de basisopleiding ‘Integratieve psycho-sociale begeleider’ twv 2340 euro
Geniet tot 30 april 2024 van een vroegboekkorting van 10%.
Deze opleiding wordt niet georganiseerd door Konnektit.
Wie interesse heeft in deze opleiding, kan zich rechtstreeks aanmelden via deze link.