5 goede redenen om deel te nemen aan een beurs

Deelnemen aan een beurs, de kans is groot dat je denkt "dit is niets voor mij. Dit is iets voor bedrijven, maar niet voor mijn praktijk. Het vraagt immers een aanzienlijke investering van tijd en energie. Een beursdeelname betekent ook lange, drukke dagen waarop je héél veel interessante, maar ook minder interessante mensen ontmoet. Met pijnlijke voeten en rug op het einde van de dag van dien". 

Als hulpverlener denk je wellicht ook dat deelnemen aan een beurs handenvol geld kost en dat het heel veel moeite vergt om die investering terug te verdienen. Maar dat hoeft helemaal niet. We leggen je graag uit waarom een beursdeelname het overwegen waard is en geven je bovendien tips om er het beste (lees: het hoogste rendement) uit te halen!

De voordelen van een beursdeelname

Voordeel 1: geïnteresseerden vertegenwoordigd op één plaats

Cliënten, potentiële doorverwijzers, leveranciers, nieuwe medewerkers … Ze komen allemaal spontaan voorbij jouw stand gewandeld. Op een beurs bereik je mensen die je anders niet spontaan zou bereiken. En vergeet niet dat als jij niet op de beurs staat, jouw concullega (concurrent/collega) misschien wel gaat lopen met deze interessante contacten.

Voordeel 2: je kan je netwerk aanzienlijk uitbreiden

Bezoekers op een beurs hebben een doel: ze zijn op zoek naar informatie dat aansluit bij hun professionele activiteiten, interesses of problemen. Wie bijvoorbeeld een gezondheidsbeurs bezoekt staat er voor open om met jou als standhouder werkzaam in die sector in gesprek te gaan. Op slechts enkele dagen tijd kan je je netwerk aanzienlijk en op een doeltreffende manier vergroten. Ga maar eens na hoeveel tijd het je zou kosten om al deze contacten lukraak te contacteren.

Voordeel 3: bestaande relaties worden hechter

Tijdens een beurs kan je van de gelegenheid gebruik maken om relaties met bestaande doorverwijzers of leveranciers op een informele manier te verdiepen. Nodig hen op voorhand uit op de stand, bied hen iets te drinken aan en leer elkaar zo beter kennen. Jij bent gegarandeerd de eerste aan wie ze denken als ze iets nodig hebben dat jij kan aanbieden.

Voordeel 4: een ideaal moment om kennis te maken met jouw aanbod

Deelnemen aan een beurs is niet alleen interessant om nieuwe potentiële cliënten aan te trekken, maar ook om jouw praktijk en jouw diensten in de kijker te zetten. Zo kan je bijvoorbeeld een lezing of workshop geven. De bezoekers kunnen met eigen ogen en oren kennis maken met jouw aanbod / expertise.

Voordeel 5: naambekendheid tot lang na de beurs

Tijdens een beurs passeren honderden bezoekers de revue. Ideaal dus om jouw naambekendheid bij het publiek te vergroten. Ook al loopt niet iedereen voorbij jouw stand, jouw praktijknaam wordt wel vermeld in de communicatie van de beursorganisator. Communicatie die regelmatig onder de aandacht wordt gebracht van de bezoekers, zowel voor, tijdens als na de beurs. Potentiële cliënten en doorverwijzers die op het moment zelf niet beslissen, kunnen jou na de beurs eenvoudig terugvinden. De return hoeft dus niet per se meteen te komen.

Tips om je beursdeelname te laten renderen

Tip 1: bepaal je budget op voorhand

Door op voorhand een budget te bepalen, neem je betere beslissingen tijdens de voorbereiding. Ga je op een groepsstand staan, kies je een reeds ingerichte stand via de beursorganisatie of wil je je stand laten bouwen door een standenbouwer? Afhankelijk van het budget dat je jezelf hebt opgelegd, kan je de juiste keuze maken. Er zijn overigens tal van mogelijkheden om de kosten te drukken. Denk maar aan huurmeubilair via de organisatie, of je kan zelf meubels aankopen en na de beurs gebruiken op kantoor.

Tip 2: stel duidelijke doelen voorop

Bepaal op voorhand wat je met de beursdeelname wil bereiken en hoe je dat zal meten. Denk na over hoe je dat kunt realiseren en wat je daarvoor aan de bezoekers op de stand moet vertellen. Zo sta je veel beter voorbereid op de stand en weet je ook beter wáárom je daar staat.

Tip 3: plan je opvolging in

Geen enkele beursdeelname is een succes als je na afloop van de beurs meteen weer aan het werk gaat en niets doet met de namen van de geïnteresseerden die je hebt verzameld. Heel veel organisaties gaan hier de mist in. Jammer, want het is de opvolging die het verschil kan maken!

Plan nog voordat de beurs start reeds de opvolgmomenten in je agenda in. Zorg ervoor dat je elke geïnteresseerde binnen de week hebt gecontacteerd. Zo kan je het verschil maken tegenover de bedrijven die geen opvolging voorzien én maak je een goede indruk op jouw potentiële cliënt of doorverwijzer.

Meer weten?

Ben je overtuigd dat beursdeelname zinvol is voor jouw praktijk en ben je Konnektit lid, neem dan deel aan de Health & Happinezz beurs op 12 - 13 - 14 maart 2021. 

           

Caroline Schelpe                                               Sonja Delbeecke

Deze blog werd geschreven door Caroline Schelpe en Sonja Delbeecke.

Caroline is zaakvoerder van Expoza. Zij begeleidt ondernemers die willen deelnemen aan een beurs.

Sonja heeft sinds 2005 een eigen praktijk als psychotherapeute / bemiddelaar in familiezaken. Met haar praktijk "Dialoog" nam ze reeds aan verschillende beurzen deel en bijgevolg weet ze vanuit haar eigen ervaringen dat een deelname als hulpverlener aan een beurs zinvol kan zijn. Daarnaast is ze zaakvoerder van Konnektit en helpt ze hulpverleners groeien zowel op inhoudelijk vlak als op vlak van ondernemen.

 

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Klik hier